Overbelading in de mestsector
Lang voordat de coronacrisis heel Nederland in zijn greep hield, is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begonnen met een nieuwe aanpak om te zwaar beladen vrachtvoertuigen tegen te gaan. Via weegpunten in het hoofdwegennet wordt het vrachtvervoer automatisch gewogen. Dit gewicht wordt vergeleken met het toegestane gewicht op basis van het kentekenregister en de wet. Uit deze gegevens selecteert de ILT de bedrijven met het meest overbeladen vrachtverkeer. ILT startte met de 100 grootste overtreders omdat die de meeste schade toebrengen aan de maatschappij. Die worden gevolgd. Als ze na drie maanden de situatie niet verbeterd hebben, wordt het toezicht op deze bedrijven gerichter. Inspecteurs gaan dan fysiek (langs de weg) toezien op dat vrachtverkeer en deze bedrijven kunnen een intensievere bedrijfscontrole van de ILT zien zien.
Inmiddels zie ik in mijn dagelijkse praktijk de gevolgen van deze nieuwe aanpak. De laatste weken ontvang ik dagelijkse dagelijkse telefoontjes en mailtjes van transportbedrijven die te maken hebben gekregen met deze intensievere controles op overbelading. De landbouwsector waar veel mest wordt vervoerd is op dit moment in het bijzonder aan de beurt. Sommigen zitten niet in de controlefase. Anderen hebben deze fase al doorlopen en zien zich aanmelden met boetes en lasten onder dwangsom.
Een boete loopt via het Openbaar Ministerie, begint bij 360 euro voor een overbelading tussen de 5 en 10 en procent kan, bij forse percentages en recidive, oplopen tot dagvaarden bij de economische politierechter waar boeteverbekende euro's kunnen worden uitgesproken.
Een laatste onder dwangsom is een extra maatregel, boven de boete, die de ILT kan opleggen, als een soort stok achter de deur, om herhaling te voorkomen. Het dwingt de onderneming maatregelen te nemen om er voor te zorgen dat zijn eigen wagens, maar ook die van bijvoorbeeld zijn charters, niet meer in overbeladen toestand de weg op gaan. Ook deze laatste kan behoorlijk oplopen. Bij een enkele overtreding van 5 ton overbelading bedraagt de dwangsom al snel 650 euro. Wel, dat is per overtreding. Als u zich bedenkt dat de ILT de overslagen zo op een rijtje uit diverse weegbruggegevens kan halen, is het kinderlijk eenvoudig om in korte tijd tot een maximale laatste van 100.000 euro te komen. Een opvolgende laatste ligt dan op de loer.
Terug naar de Corona tijd. De aanpak van overbelading in de mestsector was zelfs gaande. Nu, in de coronacrisis, zie wij ook dat in andere sectoren er vaker lijkt te zijn van overbelading. Zo viel mijn oog vorige week op een artikel in TTM waarbij een vrachtwagen werd aangehouden die te zwaar beladen werd, jawel, wc-papier. Het brengt weer een heel andere discussie op gang of hier mogelijk is van een overmachtssituatie. Nood breekt onderdompeling wetten. Of dat geldt ook voor 'hoge nood'… we gaan het zien.