Column in TTM: Duitsland wint altijd (of wordt het toch gelijkspel?)
Voetbal is een eenvoudig spelletje, waarbij 22 mannen negentig minuten achter een bal aanrennen en op het einde Duitsland altijd wint”. Aan dit citaat, afkomstig van voormalig Engels international Gary Lineker, moest ik denken toen ik de tekst van het, na jaren onderhandelen, goedgekeurde mobiliteitspakket onder ogen kreeg. Het is mijn stellige overtuiging dat met name Duitsland optimaal zal profiteren van dit pakket dat een harmonisatie van arbeidsvoorwaarden en verbetering van de sociale omstandigheden voor ogen heeft. Dat behoeft uitleg.
door Patrick Bobeck, Vallenduuk Advocaten
Al enige tijd is een stijging zichtbaar van het aantal uitgevlagde vervoerders dat hun buitenlandse vestiging van bijvoorbeeld Roemenië en Bulgarije verplaatst naar Duitsland. Ook het aantal vervoerders dat juist hun nieuwe internationale avontuur in Duitsland begint is opvallend hoog. Veel hoger dan bijvoorbeeld Polen. Dat heeft een aantal redenen. Daar waar vroeger de loonkosten in landen als Polen, Roemenië en Bulgarije nog aanzienlijk lager waren dan bijvoorbeeld Duitsland, heeft het inmiddels ook bestaande chauffeurstekort in eerstgenoemde landen er voor gezorgd dat de loonverschillen aanzienlijk kleiner zijn geworden. De lonen in Duitsland, waar nog maar relatief recent een minimumloon is ingevoerd, zijn niet veel hoger dan chauffeurs in landen als Roemenië verdienen. Daarbij komt dat Duitsland een zeer lage organisatiegraad heeft van vakbonden en dus weinig van doen heeft met knellende CAO’s en controles daarop. Daarmee is de aantrekkingskracht van Duitsland als vestigingsland verklaard. Welnu, het zojuist aangenomen mobiliteitspakket zal voor Duitsland werken als een magneet voor bedrijven die thans nog gevestigd zijn in Roemenië, Bulgarije en andere Oost Europese landen. Er zijn met name twee maatregelen die daarvoor zullen zorgen, namelijk de terugkeerverplichting om de drie a vier weken, van chauffeurs naar het land van vestiging en de terugkeerverplichting van het voertuig, eens in de 8 weken.
Ik ben er van overtuigd dat door deze twee maatregelen, Duitsland de grote winnaar zal worden van het ingevoerde mobiliteitspakket. Ga maar na. Indien een vervoerder met, laten we zeggen 100 voertuigen in Roemenië, iedere drie tot vier weken, moet zorgen dat zijn chauffeurs terug moeten naar Roemenië en de voertuigen iedere acht weken, dan is de afstand simpelweg veel te groot. Deze voertuigen worden namelijk voornamelijk ingezet in West-Europa. De geografische ligging maakt het niet meer aantrekkelijk om daar een vestiging te openen dan wel te houden. Een vestiging in Duitsland, bijvoorbeeld Aken, is dan veel geschikter. Als een voertuig om de acht weken even terug moet naar Aken en de chauffeur daar om de drie of vier weken heen moet, dan is dat weinig problematisch. Het werk wordt namelijk voornamelijk in West-Europa verricht. En omdat de lonen in Duitsland dus niet significant hoger zijn dan de chauffeurs nu al verdienen maakt dat Duitsland een vrij logisch vestigingsland.
Het heeft me zeer verbaasd dat de zogenaamde Visegrad-landen alsmede landen als Roemenië, hebben ingestemd met deze terugkeerverplichting. Hoewel…. de inkt van het mobiliteitspakket is nauwelijks opgedroogd of de eerste protesten uit die landen zijn al hoorbaar. Zo heeft Letland al aangekondigd het pakket, samen met acht andere landen te zullen aanvechten bij het Europees Hof. En Eurocommissaris voor vervoer mevrouw Adina Valean, niet geheel toevallig uit Roemenië, heeft al aangekondigd de terugkeerverplichting te laten onderzoeken. Die verplichting zou namelijk strijdig zijn met de doelen en uitgangspunten van de Europese Unie. En dit is nog maar het begin. De weerstand tegen deze maatregelen zal in de nabije toekomst heviger worden en de geluiden om de maatregelen te schrappen, luider. Het zou mij niets verbazen als juist deze verplichtingen alsnog aanzienlijk zullen worden afgezwakt dan wel helemaal worden afgeschaft. Haast is dan wel geboden nu de maatregelen al zijn gepubliceerd en dus weldra in werking zullen treden. Maar wellicht heeft Gary Lineker dan toch geen gelijk, indien uiteindelijk in de blessuretijd een zwaarbevochten gelijkspel op het scorebord komt te staan!
Deze column verscheen eerder in TTM
https://www.ttm.nl/blogs/duitsland-wint-altijd-of-wordt-het-toch-gelijkspel/