De LZV; een web aan regels

De LZV; een web aan regels

 

Vanaf 2001 rijden er in Nederland langere en zwaardere vrachtwagencombinaties, ook wel ecocombi’s genoemd, rond. Deze combinaties worden aangeduid met de afkorting LZV. De LZV-combinaties mogen een maximale lengte van 25,25 meter hebben en een gewicht van maximaal 60 ton. Een stuk langer en zwaarder dus dan een ‘normale’ vrachtwagen. Het voordeel van LZV-combinaties is dat zij meer kunnen transporteren in een enkele lading. Dit bespaart brandstof en personeel. Daarnaast is er natuurlijk minder CO2-uitstoot. Allemaal voordelen. De eisen waar een LZV-combinatie aan moet voldoen zijn daarentegen best pittig. Logisch wel, als je met een flink langere en in de meeste gevallen ook zwaardere vrachtwagen op pad gaat, maar in de praktijk blijken die eisen niet altijd helemaal duidelijk te zijn. Dit levert de nodige problemen op langs de kant van de weg. Problemen waar de vervoerder helemaal niet op zit te wachten.

 

2ivan-bandura-N_FDXbXwQmc-unsplash.jpg

Zo deed zich in mijn praktijk de volgende situatie voor. Een vervoerder werd gedagvaard voor het rijden met een voertuig die meer dan één aanhangwagen voortbewoog (voor de liefhebber: Regeling voertuigen, art 5.18.1 lid 1). Hij begreep er niets van. Dit was nu al de zoveelste boete die binnenkwam en dat terwijl hij met LZV-combinaties aan het rijden was. Daar had hij nu juist ontheffing voor aangevraagd. Maar toch kwamen de boetes binnen en hadden zijn chauffeurs discussies met verbalisanten langs de kant van de weg: was het nu wel goed of niet? Dit tot frustratie van de vervoerder, want ook hij begon ondanks de ontheffing te twijfelen. Waren de configuraties waarmee werd gereden nu conform de LZV-regelgeving of ging er iets mis?

 

Er werd verzet aangetekend tegen de boetes en waar 6 van de 7 boetes werden geseponeerd (vermoedelijk om het zijn van LZV’s), werd er 1 in stand gehouden. De vervoerder wilde de situatie uiteraard opgehelderd hebben, want de continue controles langs de kant van de weg deden zijn onderneming geen goed. Op zitting moest er een deskundige van de RDW aan te pas komen. Wat bleek, de constructie waarmee door de vervoerder werd gereden was an sich toegestaan maar in deze specifieke zaak werd de lengte van de LZV ontheffing overschreden. De constructie mocht niet langer zijn dan 25,25 meter en was net iets langer. Gevolg daarvan was dat daarmee de LZV-ontheffing niet geldend was. Te lang betekent dat de voorwaarden voor ontheffing zijn geschonden en dan moet er worden teruggevallen op de ‘normale’ wet- en regelgeving op dit gebied (i.p.v. de LZV-regelgeving), aldus de deskundige. Kortom, dan gelden de bijzondere voorwaarden niet meer die voor een LZV gelden. Ondanks dat de boete dus terecht was, was de vervoerder opgelucht. Zijn combinaties mochten gelukkig gewoon op de weg rijden.

 

Maar zie bijvoorbeeld ook het artikel van TTM.nl over de LZV’s met afzetcontainers die stil staan door strengere handhaving (zie hier de link). In de afvalsector bestaan LZV’s meestal uit een bakwagen met een dolly en een trailer. Een van de toegestane configuraties in Nederland. Jarenlang werd er bij controles enkel gekeken naar de maximale combinatielengte van 25,25 meter. De meeste LZV’s met drie 40 m3 afzetbakken (één op de bakwagen en twee op de trailer) blijven binnen die maat. Sinds enkele maanden wordt er echter ook gehandhaafd op de trailerlengte. Het komt erop neer dat een LZV-trailer met twee afzetbakken aan dezelfde buitenafmetingen moet voldoen als een trailer met een vaste opbouw. Daar gaat het mis. Een containerchassis met twee 7 meter afzetbakken is te lang en kan daar niet aan voldoen. Bij aanhouding betekent dit een forse boete en het moeten afladen van een van de bakken. Funest voor de vervoerder die zijn bedrijfsvoering juist op de inzet van deze LZV’s heeft geënt. Zijn combinaties kunnen namelijk niet meer voor dit werk worden ingezet.

 

In het buitenland gelden veelal weer andere regels voor LZV’s. Denk bijvoorbeeld aan Duitsland. Ook daar mogen LZV’s alleen rijden op de daarvoor vrijgegeven wegen (net zoals in Nederland). Maar het maximale gewicht is iets lager, namelijk 40 ton, en bij intermodaal vervoer 44 ton. Ook mag de draaicirkel maximaal 12,5 meter zijn, terwijl dit in Nederland 14,5 meter is. Verder zijn veel eisen hetzelfde, alleen zijn de Duitsers net iets strenger. De trekker moet een retarder hebben, ACC, schijfremmen en Lane Assist. Ook moet er een camerasysteem op het laatste voertuig zitten. Daarnaast zijn in Duitsland niet alle combinaties toegestaan. De vier combinaties die wel zijn toegestaan zijn: motorwagen-dolly-oplegger, trekker-b-double-oplegger, trekker-oplegger-middenasser en bakwagen-schamelaanhangwagen.

 

Samenvattend kunnen we dus wel stellen dat de inzet van LZV-combinaties gepaard gaat met een heel web aan regels, zowel in binnen- als buitenland. Wilt u meer weten over de inzet en eisen van LZV’s binnen uw onderneming. Neem gerust contact met mij op.

 

Annick Dijkman