Waar u rekening mee moet houden bij een inspectie van de ISZW
Recentelijk verscheen een opvallend bericht in het Financieele Dagblad, werkgevers zouden jarenlang onterechte boetes ontvangen van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW).[1] Tijd om hier eens nader op in te gaan.
De ISZW
De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) is als toezichthouder gericht op de wet- en regelgeving over arbeidsomstandigheden, de arbeidsmarkt, arbeidsverhoudingen en het sociale zekerheidsstelsel. De ISZW werkt als toezichthouder samen met andere controlerende instanties zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De controlerende instanties wisselen informatie uit of voeren gezamenlijk controles uit. Zo wil het voor komen dat u als transportondernemer geconfronteerd wordt met een (on)aangekondigde bedrijfscontrole waarbij meerdere controlerende instanties zijn betrokken en waarbij de naleving van verscheidene wet- en regelgeving wordt gecontroleerd.
(Boete)beleid
De dergelijke (bedrijfs)controle kan zomaar verstrekkende gevolgen hebben. Mede de door het kabinet in 2013 ingevoerde strengere fraudeaanpak heeft ertoe geleid dat bij constatering van een overtreding van bijvoorbeeld de Wet Arbeid Vreemdelingen (Wav) aanzienlijke boetes van duizenden euro’s kunnen worden opgelegd. Te denken valt bijvoorbeeld aan het als werkgever laten werken van personen zonder de vereiste tewerkstellingsvergunning. Het hierbij gebruikte boetebeleid is echter niet zonder kritiek. Hoewel een van de redenen van het hanteren van het boetebeleid is gericht op uniformiteit, ‘gelijke monniken, gelijke kappen’, is er met name kritiek op de strenge aanpak vanwege het ontbreken van de menselijke maat. Volgens het artikel in het Financieele Dagblad zou de strengere aanpak leiden tot het ten onrechte opleggen van (te hoge) boetes, waarvan een deel uiteindelijk pas in bezwaar of beroep is verlaagd of moest worden terugbetaald. In reactie zou het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben laten weten dat in een aantal gevallen de boetes worden verlaagd en als een werkgever niets te verwijten valt, wordt van een boete afgezien. De CDA-fractie heeft aangekondigd nadere vragen te zullen stellen aan minister Koolmees.
Advies
Uit de praktijk blijkt dat een controle door de ISZW, maar ook controles door andere controlerende instanties zoals de ILT verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Echter blijkt in lang niet alle gevallen de (voorgenomen) boete juist te zijn. Mijn advies is daarom om u bij voorkeur op voorhand goed te laten adviseren en de naleving van de wet- en regelgeving binnen uw onderneming te toetsen. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen. Mocht u echter geconfronteerd worden met een bedrijfscontrole of een (voorgenomen) boete beschikking, dan is het eveneens van belang om een deskundige in te schakelen.
[1] https://fd.nl/economie-politiek/1337055/arbeidsinspectie-gaf-werkgevers-jarenlang-onterechte-en-te-hoge-boetes